Dagliga färdigheter

Dagliga färdigheter

Bakgrund och beskrivning

De dagliga färdigheterna är grundläggande för ett självständigt liv. För att klara sig i vardagen behöver eleven behärska många olika färdigheter.

Mål och syfte

Målet är att varje elev allt mera deltar i de dagliga aktiviteterna. Målet är också att varje elev blir så självständig som möjligt. Målen ställs och undervisningen anpassas utgående från elevens färdigheter och förutsättningar. Träningen av de dagliga färdigheterna skapar möjligheter att öva och utveckla elevens motoriska färdigheter, kommunikativa färdigheter, informations- och kommunikationstekniska färdigheter samt sociala och kognitiva färdigheter. De stärker i sin tur färdigheterna i de dagliga rutinerna.

Stöd för lärandet

Elevens mångsidiga utveckling gynnas av att hemmet, skolan och elevens övriga nätverk samarbetar kring gemensamma mål och lika förverkligande av målen.
Visuellt stöd kan med fördel användas vid inlärning av dagliga färdigheter.

 

MATVANOR

  • Tvätta händerna före maten
  • Följa rätt ordningsföljd (förrätt, huvudrätt, efterrätt)
  • Ta hänsyn till bordskamraten
  • Säga tack och varsågod
  • Använda bestickena rätt
  • Dricka ur kopp / glas
  • Munnens rörelser (öppna, stänga, svälja, suga, äta flytande och finfördela mat, tugga)
  • Skala potatis, breda smör på smörgås, skära maten
  • Använda servett
  • Lägga upp mat på tallriken
  • Hälla ur en kanna
  • Följa ett gott bordsskick
  • Bjuda åt andra
  • Delta i avdukning
  • Smaka på all mat
  • Äta självständigt
  • Hämta mat själv
  • Ha lämplig mängd mat
  • Sitta på sin plats

 

RENLIGHET, PERSONLIG HYGIEN

Toalettbesök

  • Kontrollerat kissande och bajsande
  • Koppla ihop behovet med att gå på toaletten
  • Uttrycka toalettbehov
  • Gå på toaletten
  • Dra ner byxorna
  • Utföra sina bestyr
  • Torka sig
  • Dra upp byxorna
  • Spola
  • Tvätta händerna och torka händerna
  • Hitta till toaletten
  • Tolka toalettsymboler
  • Självständigt klara av toalettbesök
  • Använda vattenkranen (reglera temperatur och flöde), handduksanvändning
  • Kan disponera sin tid på toaletten
  • Använda bindor/mensskydd
  • Hålla rent och snyggt i toalettutrymmet

Tvättning och badvanor

  • Öppna och stänga vattenkranen
  • Justera vattentemperaturen
  • Dosera tvål/schampo rätt
  • Dra upp ärmarna, tvåla in händerna, skölja händerna, torka händerna
  • Tvätta ansiktet, torka ansiktet
  • Tvätta kroppen; väta huvudet och kroppen, tvåla in sig, tvätta sig under armarna, tvätta armarna, tvätta magen, tvätta ryggen och baken, tvätta underlivet, tvätta fötterna, torka kroppen.
  • Hårtvätt; dosera schampo, tvätta håret, skölja håret, torka håret
  • Tandborstning; ta egen borste, klämma tandkräm på borsten, borsta tänderna, skölja och torka munnen, skölja tandborsten och muggen
  • Vårda sitt utseende; torka näsan, snyta näsan, tvätta händerna vid behov
  • Kamma och borsta, håret

 

AV- OCH PÅKLÄDNING

  • Klä av och på sig själv
  • Öppna/stänga kardborreband eller tryckknappar
  • Dra ner/dra upp dragkedja
  • Öppna och knäppa en knapp
  • Knyta skosnören
  • Känna fram- och baksidan på kläder, sko på rätt fot
  • Se att kläderna sitter bra (tex. skjortan, mössan)
  • Känna till avig och rät sida på kläder
  • Hänga kläder på egen knagg
  • Välja kläder för olika tillfällen (väder, olika tillfällen)

 

SJÄLVSTÄNDIGHET

Orientering i närmiljön

Fungera självständigt och sakligt:

  • i klassrummet
  • i skolskjutsen
  • i skolbyggnaden
  • på skolgården
  • som fotgängare
  • som cyklist
  • i kollektivtrafiken
  • på allmänna tillställningar
  • i anrättningar för service och fritid (t.ex. butik, bibliotek, simhall, post mm)

 

Färdigheter i närmiljön och samhället

  • Öppna olika dörrar
  • Olika typer av handtag
  • Använda nycklar
  • Använda olika dörrklockor
  • Köpa biljett
  • Använda pengar
  • Planeravardagen (kalender)
  • Använda telefon
  • It färdigheter

 

SÄKERHET

  • Säga/förmedla sitt namn
  • Säga/förmedla egna/vårdnadshavares kontaktuppgifter
  • Skilja mellan bekanta och obekanta personer
  • Hålla sig på anvisat/tryggt område
  • Veta vad man gör om man tappat bort sig
  • Lära sig följa regler för att trygga egen säkerhet
  • Be om hjälp
  • Känna till farliga situationer, föremål och ämnen
  • Känna till varningssymboler (bilder, signaler)
  • Kan, vid behov, använda 112

Bilder

Klicka på bilderna för att få dem större. Kan även ladda ner en zip -fil med alla bilder som pdf här.